Wniosek o przymusowe leczenie alkoholowe

Skierowanie osoby uzależnionej na przymusowe leczenie, nie jest prostą i szybką procedurą. Do jego zastosowania nie wystarczy stwierdzenie uzależnienia od alkoholu, ale konieczne jest spełnienie co najmniej jednej z następujących przesłanek:

• uchylanie się od obowiązku zaspokajania potrzeb rodziny,
  • trwałe zakłócanie porządku domowego czy publicznego,
  • spowodowanie rozkładu życia rodzinnego,
  • demoralizowanie osób małoletnich,
  • uchylanie się od podejmowania pracy.

Osoba zainteresowana (członek rodziny, bądź każda inna osoba, która zauważy problem), powinna na początku skierować wniosek do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, właściwej dla miejsca zamieszkania osoby, której dotyczy wniosek. We wniosku należy dokładnie opisać problem – uzasadnić w/w przesłanki. W piśmie warto powołać dowody na poparcie swoich twierdzeń (np. informacje o interwencjach policji, opinie lekarskie, wyroki sądowe, informacje od Komornika Sądowego o zadłużeniach w związku z prowadzonym trybem życia osoby uzależnionej, opinie od psychologa/psychiatry, informacje od pedagoga szkolnego, jeśli jest tam wykazane, że alkoholizm miał destrukcyjny wpływ na osobowość i rozwój małoletniego, informacje o pobytach w izbie wytrzeźwień, wskazanie świadków awantur i wszelkich innych dowodów, które mogą mieć dla sprawy istotne znaczenie).

W sytuacji jeśli Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uzna podstawy do wszczęcia postępowania, skieruje sprawę do Sądu Rejonowego, który będzie stwierdzać zasadność wniosku. Do postępowania będzie powoływany biegły sądowy, który będzie weryfikował stan uzależnienia od alkoholu. W razie uchylania się osoby uzależnionej do stawiennictwa na termin badania, sąd może zarządzić przymusowe doprowadzenie przez ograny policji. W przypadku zaistnienia podstaw do przymusowego leczenia, sąd wyda orzeczenie w tym zakresie i wezwie do stawiennictwa we wskazanym dniu i w określonym zakładzie lecznictwa odwykowego, pod rygorem zastosowania przymusu w sytuacji uchylenia się od tego obowiązku. Ustalając obowiązek przymusowego leczenia, sąd może ustanowić również kuratora sądowego, celem kontroli obowiązków osoby uzależnionej.

Od orzeczenia sądu zarówno wnioskodawca jak i uczestnik postępowania (osoba uzależniona), mogą odwołać się do sądu wyższej instancji, za pośrednictwem sądu, który wydał przedmiotowe postanowienie.

Obowiązek poddania się leczeniu trwa tak długo, jak tego wymaga cel leczenia, nie może jednak trwać dłużej niż dwa lata, licząc od daty uprawomocnienia się orzeczenia sądu w tym przedmiocie.

Osoby z Wołowa i okolic, w sytuacji problemów alkoholowych, mogą uzyskać pomoc w punkcie konsultacyjnym Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy pl. Szkolnym 2. Zapraszam również do skorzystania z usług kancelarii, w celu pomocy przy sporządzeniu wniosku lub reprezentacji na sprawie sądowej.